Webinar organiseren

Een webinar organiseren is dé manier om relatief eenvoudig in contact te komen met bestaande én nieuwe klanten. Zeker in deze tijd, waarin veel mensen thuiswerken, is dit een handige tool om toch je kennis over te brengen of je product of dienst te promoten.

Het is echt niet heel moeilijk om een webinar te organiseren. Maar een goede organisatie is uiterst belangrijk! Er komen heel wat zaken bij kijken, zoals het enthousiasmeren van deelnemers (vooraf), de techniek (tijdens) en de nazorg (achteraf).

Nu zijn er op Internet genoeg tips vinden hoe je een webinar organiseert. Velen zijn heel nuttig, maar soms ook een beetje vanzelfsprekend. Ik sla daarom tips als “Kies een datum voor het webinar“, of “Bepaal je doelgroep” even over (die overigens ontzettend belangrijk zijn!) en belicht in plaats daarvan een aantal zaken die misschien iets minder vanzelfsprekend zijn, maar o zo belangrijk!

  1. Schrijf een pakkende intro over je webinar. Je wilt je doelgroep overhalen om aan je webinar deel te nemen, dus probeer je enthousiasme over het onderwerp over te brengen.
  2. Zorg dat je een goed verhaal hebt. Je wilt dat je doelgroep bij je terugkomt en je aanbeveelt bij anderen, dus zorg voor een webinar met body.
  3. Bepaal vooraf welke e-mails je aan je doelgroep wilt verzenden en het moment van verzending. En zorg voor een verzorgde en consequente lay-out.
  4. Schenk veel aandacht aan je software, hardware en internetverbinding. Zorg dat je altijd een reserve (losse) webcamera en microfoon bij de hand (en check deze regelmatig). En Wifi is altijd zwakker dan een vaste verbinding, dus maak bij voorkeur gebruik van bekabelde internetverbinding.
  5. Zet je laptop zo neer dat de camera op ooghoogte staat. Niets is vervelender dan in de neusgaten van de presentator te staren!
  6. Maak een aparte gebruikersaccount voor webinars aan. Je voorkomt zo ongewenste meldingen en pop-ups tijdens je webinar.
  7. Besteed aandacht aan je achtergrond. Zorg voor rust (geen afleiding) en let op belichting. Overweeg om eventueel een fysieke banner te laten maken met bijvoorbeeld je logo als je van plan bent regelmatig webinars te geven.
  8. Test, test, test! Doe dit ruim van te voren en niet alleen vlak voor aanvang. Laat niets aan het toeval over!
  9. Oefen je webinar voor een persoon en vraag feedback. Geloof me, dit is enorm nuttig!
  10. Zorg voor een back-up. Iemand die achter de schermen de binnenkomende vragen of reacties monitort en die in actie kan komen als de techniek toch hapert, kan enorm waardevol zijn.

Natuurlijk zijn er nog veel meer handige en nuttige tips te verzinnen. Zoals ik al eerder zei, is het niet heel moeilijk een webinar te organiseren. Maar het valt of staat met een goede organisatie. En daar gaat best wel wat tijd in zitten. Geef je regelmatig webinars en wil je niet afgeleid worden door de organisatie daarvan, overweeg dan eens om (een deel van) de organisatie uit handen te geven aan een virtual assistant. Een kleine financiële investering misschien, maar eentje die zich dubbel en dwars terugverdient!

Laat een reactie achter